بازاریابی محتوایی برای مربیان کسب و کار

بازاریابی محتوا

مربیان کسب و کار چه کسانی هستند؟

هر فردی که دانش و تجربه‌ای دارد که می‌تواند باعث ایجاد تغییرات مثبت در یک شرکت و کسب و کار شود، مربی کسب و کار می‌تواند باشد. اگر شما در یکی از حوزه‌های زیر فعالیت مشاوره و تدریس دارید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود چون هدف این نوشته بازاریابی محتوایی برای مربیان کسب و کار است.

  • فروش
  • بازاریابی
  • امور حقوقی
  • منابع انسانی
  • طراحی و گرافیگ
  • حسابداری و مالی
  • مدیریت و سرپرستی

البته دقت کنید که شما الزاما نباید فوق دکترا در این حوزه‌ها داشته باشید. بسیار دیده‌ام افرادی که در یک سازمان مدیر هستند و تجربیاتی دارند که حاصل سالها آزمون و خطا در فضای واقعی است. این تجربیات دقیقا همان چیزی است که کسب و کارهای دیگر نیاز دارند.

پس اگر در هر یک از این حوزه‌ها دانش و تجربه دارید می‌توانید مربی کسب و کار باشید به شرطی که اصول این کار را بدانید و یکی از مهم‌ترین این اصول بازاریابی محتوایی است.

بازاریابی محتوایی چیست؟

در این نوع‌ از بازاریابی با تولید و انتشار انواع محتوا (نوشته، صوت، فیلم) تلاش می‌کنیم تا به مخاطبان خودمان مشاوره و کمک بدهیم و اگر بخواهم بازاریابی محتوایی را در یک جمله تعریف کنم، بازاریابی محتوایی یعنی تغییر نقش از فروشنده به مشاور.

بعنی به جای اینکه تلاش کنیم تا خدمات مشاوره خودمان در حوزه مالی، فروش، حقوقی و … را به دیگران بفروشیم، تلاش کنیم تا به مخاطبان خودمان راهنمایی کنیم. به شما تضمین می‌دهم این تغییر استراتژی میزان درآمد شما را چند برابر خواهد کرد.

طبیعتا وقتی یک شرکتی مثلا در یک موضوع حسابداری مشکلی دارد و این محتوای ما را ببینید و برایش سودمند باشد، خدمات بیشتری را از ما درخواست خواهد کرد. این یک استراتژی عالی برای بازاریابی خدمات یک مشاور و مدرس کسب و کاری است.

ولی یک سوال، ” آیا همه افرادی که محتواهای ما را می‌بینند درخواست خدمات از ما خواهند داشت؟” خیر. طبیعتا همه افراد این درخواست را ندارند ولی درصدی از این افراد به سمت ما می‌آیند و مشتریان ما خواهند شد.

ولی توجه کنید که افرادی که از این طریق جذب شما می‌شوند بیشتر شما را می‌شناسند، چون حداقل یک محتوا از شما دیده‌اند.

توجه کنید که این محتوا می‌تواند یک فیلم یک ساعته باشد که افراد آن را ببینید و تجربه خود من این بوده که وقتی خدمات خودم را بدون نگاه بازاریابی محتوای جلو می‌بردم افراد با شک و تردید زیادی سراغ من می‌آمدند ولی امروز که کارهای محتوایی زیادی انجام داده‌ام افرادی به سمت من جذب می‌شوند که محتواهای مختلفی از من دیده‌اند و با اعتماد بیشتری به سراغ من می‌آیند. این همان اتفاقی است که باید به دنبال آن باشیم.

چه مواردی در محتواهای ما باید گفته شود؟

مهم‌ترین بخش این نوشته همین قسمت است. هر یک از ما باید شایع‌ترین مشکلات و سوالات شرکت‌ها در حوزه کاری خودمان را شناسایی کنیم.

مثلا اتفاقی که برای من می‌افتاد این بود که در هر همایش یا جلسه‌ای که می‌رفتم از من سوال می‌شد که کدام رسانه برای بازاریابی بهتر است؟ از تلگرام استفاده کنیم یا اینستاگرام یا سایت یا …..

یک راه این است که هر بار این سوال از شما پرسیده می‌شود برای مخاطب خودتان توضیحاتی بدهید، ولی راه بهتر این است که یکبار وقت صرف کنید و جواب این سوال را دقیق و کامل بنویسید.

این نوشته می‌تواند در سایت یا وبلاگ شما و قرار بگیرد. این کار چند فایده برای شما خواهد داشت. اول این که اگر کسی این سوال را از شما پرسید کافیه که یک لینک به ایشان بدهید یا از ایشان بخواهید به سایت شما مراجعه کند و این نوشته را بخواند.

مزیت دوم این کار این است که افراد جدیدی هم که این سوال و مشکل را دارند نوشته شما را از طریق سرچ گوگل یا راه‌های دیگر می‌خوانند و از آن استفاده می‌کنند. دقت کنید که این موارد همه بازاریابی محتوایی برای مربیان کسب و کار است. یعنی این محتوا برای خدمات و توانمندی‌های شما در حال بازاریابی است.

مزیت سوم این است که می‌توانید این نوشته را روی سایت‌های زیادی منتشر کنید. سایت لینکدین بخش مجرایی دارد که هر فرد می‌تواند در آن مقاله بنویسد، کافیه که این نوشته را در آن بخش کپی کنید. به همین راحتی.

سایت‌های بسیار زیاد دیگری هم هستند که پلتفرم انتشار محتوای متنی هستند. فهرست کامل این موارد را در کتاب مرجع محل‌های انتشار محتوا گفته‌ام. ولی اگر یک سایت مهم دیگر را بخواهم به شما معرفی کنم پیشنهاد من سایت ویرگول است. این سایت بسیار توانمند کمک می‌کند تا نوشته‌های شما را افراد زیادی بخوانند و استفاده کنند و این یعنی بازاریابی محتوایی.

مزیت مهم چهارم این کار این است که وقتی یک متن نوشتید به راحتی و با همین تلفن موبایل خودتان می‌توانید از روی آن روخوانی کنید و الان یک فایل صوتی خوب دارید. توجه کنید خیلی از افراد عاشق گوش دادن به فایل‌های صوتی هستند. حالا که متن را تبدیل به صوت کردید آن را در سایت شنوتو منتشر کنید.

مزیت مهم پنجم این است که وقتی یک متن خوب بنویسید می‌توانید آن را تبدیل به یک فیلم کنید و حالا باز هم تعداد زیادی سایت پذیرای این محتوای شما هستند و آن را به افراد زیادی نشان می‌دهند مانند سایت آپارات.

پس همانطور که مشاهده فرمودید با نوشتن یک جواب، محتواهای عالی می‌توانید داشته باشیم که هر یک برای ما بازاریابی محتوایی را انجام می‌دهند.

سوال: من نمی‌خواهم تدریس کنم من خدمات اجرایی انجام می‌دهم؟

این سوالی است که خیلی از افراد از من می‌پرسند. مثلا می‌گویند من مشاور مالی و ملیات هستم و ابدا کار تدریس را هم انجام نمی‌دهم.

صحبت من در این نوشته اصلا ارتباطی با تدریس ندارد. ما سوالات افراد را جواب می‌دهیم و به این وسیله نشان می‌دهیم در آن موضوع متخصص هستیم، همین و بس.

تا کنون با افراد زیادی صحبت داشته ام که می‌گویند من یک ایده ناب دارم که اگر یک شرکت آن را اجرا کند درآمدش سه برابر می‌شود ولی به این نکته توجه ندارند که این ایده فقط در ذهن ایشان است و کسی نمی‌تواند آن را بررسی و ارزیابی کند.

ولی اگر ما یک محتوا در مورد همین ایده منتشر کنیم افراد از کم و کیف آن مطلع می‌شوند و به سراغ ما می‌آیند.

نکته اصلی بازاریابی محتوایی همین است، ما مخطابان خودمان را آگاه می‌کنیم از آنچه در ذهن ما هست و آنچه توانمندی ماست.

ولی شاید بپرسید هر آنچه که من بلد هستم را باید در قالب محتوا منتشر کنم ؟ خیر. نیازی نیست که همه موارد اجرایی را توضیح دهید. کافی است اثبات کنید که تخصصی که دارید می‌تواند باعث تغییرات مثبت شود.

اجازه بدهید یک مثال برای شما بزنم. تصور کنید که یک فردی که وکیل است مرتبا تبلیغ کند که من خیلی متخصص هستم و افراد را ترغیب کند به استفاده از مشاوره حقوقی ایشان. این را مقایسه کنید با یک وکیل که تجربیات خودش از موفقیت در یک پرونده خاص را نوشته است.

این نوشته می‌تواند این باشد که در یک دعوای حقوقی در موضوع چک، ایشان چه کمکی به یک شرکت کرده است یا اینکه چطور یک شرکت موارد حقوقی در زمینه چک را رعایت کند که به مشکلاتی که شرکت‌های دیگر دچار شده‌اند مبتلا نشوند. به شما قول می‌دهم این محتوا مشتریانی برای شما به ارمغان می‌آورد که می‌گویند ما هم مشکل مشابهی داریم و به ما کمک کنید.

جمع بندی بازاریابی محتوایی برای مربیان کسب و کار

در این مقاله توضیح دادم که اگر تخصصی دارید که در یکی از حوزه‌های مالی، منابع انسانی، فروش، بازاریابی و … می‌تواند به یک شرکت کمک کند، با تولید محتواهای مختلف که پایه همه آنها نوشته است، می‌توانید مخاطبان خودتان را از تخصص خودتان آگاه کنید و این روش بازاریابی محتوایی برای مربیان کسب و کار است.

امیدوارم همین امروز از این نکته استفاده کنید و خوشحال خواهم شد که تجربیات خودتان را در بخش نظرات زیر همین نوشته بنویسید و اگر علاقه‌مند هستید در این رابطه بیشتر بدانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

آموزش‌های مورد نیاز مربیان کسب و کار

[gravityform id=”2″ title=”true” description=”true”]

۰ دیدگاه برای “بازاریابی محتوایی برای مربیان کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *