چک لیست ارزیابی مربیان کسب‌وکار

چک لیست ارزیابی مربیان

چک لیست ارزیابی مربیان کسب‌وکار به کسانی که در حوزه آموزش و مشاوره سازمانی کار می‌کنند کمک می‌کنند تا یک ارزیابی جامع از خودشان داشته باشند و نقاط قوت و نقاط قابل بهبود را شناسایی کنند.

بخش اول: بازاریابی محتوایی

اولین موردی که هر مشاور و مدرس کسب و کار باید داشته باشد محتواهایی برای بازاریابی محتواست. شاید بپرسید که کار من اصلا تدریس نیست و فقط مشاور هستم.

در هر حالتی شما نیاز به انواع محتوا دارید، چرا که بهترین راه بازاریابی خدمات آموزش و مشاوره، بازاریابی محتوایی است.

اگر می‌خواهید اطلاعات جامع‌تری در این حوزه داشته باشید توصیه می‌کنم مقاله زیر را بخوانید.

مقاله چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟

محتواهایی از جنس نوشته

بر اساس روشی که در مورد بالا گفتم، انواع محتوا به شما کمک می‌کند تا بهتر دیده شوید و مشتریانی را به سمت شما خواهد آورد.

اولین نوع محتوا نوشته است. من اسم مقاله را در اینجا نمی‌برم چون هر زمانی که صحبت از مقاله می‌شود همه به یاد مقالات علمی در دانشگاه می‌افتند ولی ساختار مقاله در بازاریابی محتوایی خیلی متفاوت است و بیشتر نزدیک به یک نوشته است.

همین نوشته‌ای که در حال مطالعه آن هستید یک مورد از همین انواع محتوا است که هدفش جذب افراد علاقه‌مند به حوزه مربیگری سازمانی است. شما هم می‌توانید این نوع نوشته‌ها را داشته باشید.

توجه کنید که گاهی یک نوشته، منشاء یک قرارداد چند میلیون تومانی خواهد شد. این را بر اساس تجربیات قبلی خودم خدمت شما می‌گویم.

محتواهایی از جنس صوت

اگر فقط متن بنویسید و منتشر کنید، فقط بخشی از بازار را به سمت خودتان جذب خواهید کرد. مخاطبان انواع مختلفی دارند که برخی علاقه‌مند به خواندن هستند و برخی عاشق گوش دادن.

من مشتریانی داشته‌ام که تمام فایل‌های صوتی من را گوش کرده‌اند ولی حتی یکی از مقالات من را نخوانده‌اند. پس اگر من صوت‌هایی با هدف بازاریابی محتوایی نداشتم به هیچ‌وجه این افراد را در دایره مشتریان خودم نداشتم.

محتواهایی از جنس فیلم

یکی از بهترین و پر بازدیدترین انواع محتوا، فیلم است. باز هم تکرار می‌کنم که هدف ما از تولید و انتشار فیلم‌ها، نشان دادن توانمندی خودمان است. پس هر مربی کسب و کار باید فیلم‌های خوب و متنوعی از خودش داشته باشد.

در یک نوشته مجزا، مفصلا توضیح می‌دهم که در فیلم‌هایی که به منظور بازاریابی محتوایی تولید می‌کنیم چه مواردی را بگوییم که مشتری را جذب کند.

 

بخش دوم: انتشار محتوا

حالا که انواع محتوا را تولید کردید باید این موارد را منتشر کنید. فیلم زیر را ببینید:

در این بخش فهرستی از رسانه‌هایی که یک مربی کسب و کار حتما باید داشته باشد را خدمت شما تقدیم می‌کنم .

  • سایت شخصی شما

 

 

  • اینستاگرام
  • تلگرام (کانال تخصصی برای جمع کردن علاقه‌مندان به موضوع تخصصی خودمان)
  • یوتوب (برای انتشار فیلم‌ها)
  • آپارات (برای انتشار فیلم‌ها)
  • پینترست (برای انتشار عکس‌ها و به دلیل قابلیت اتومات سازی انتشار از اینستاگرام)
  • شنوتو (برای انتشار محتواهای صوتی)

البته این فقط رسانه‌های اجباری برای یک مربی است که در این چک لیست ارزیابی مربیان کسب‌وکار به آن اشاره کردیم. طبیعتا رسانه‌های بسیار زیادی وجود دارد که در مرحله اول از شما می‌خواهم حتما این موارد را ایجاد و به خوبی مدیریت کنید و باز هم فیلم زیر را ببینید:

 

بخش سوم: سیستم سازی

سیستم‌سازی یعنی از همین اول کار، روال و فرآیند‌های کارهای مختلف را مشخص کنیم.

اگر سیستم‌سازی نکنید، هرچقدر که رشد می‌کنید بیشتر رو به سردرگمی خواهید رفت.

سیستم سازی گردآوری اطلاعات

حتما برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز خودتان از یک نرم افزار حرفه‌ای مدیریت دانش فردی استفاده کنید. این نرم افزارها به شما کمک می‌کنند که داده‌های مختلف خودتان را در یک نظم مشخص بایگانی کنید و در هر زمانی که نیاز داشتید در کمترین زمان به آنها دسترسی داشته باشید.

توصیه همیشگی من استفاده از نرم‌افزار وان‌نوت مایکروسافت بوده و هست و خودم هم همیشه از این نرم‌افزار استفاده کرده‌ام و بسیار سودمند بوده‌است.

سیستم پیگیری تسک‌ها

همه انسان‌ها در هر کار و نقشی کارهایی دارند که باید انجام آنها را پیگیری کنند. در کار یک مربی کسب و کار این موارد شاید خیلی بیشتر باشد.

یک مربی کسب و کار ممکن است امروز در یک شرکت حاضر شود و مواردی را بیان کند و قرار باشد دو هفته بعد مجددا به آن شرکت مراجعه کند و موارد را بررسی کند.

اگر یک مربی کسب و کار سیستمی برای ثبت کارها و پیگیری آنها و برنامه‌ریزی آنها نداشته باشد بدون شک به زودی با حجم زیادی از کارها روبرو خواهد شد و طبیعتا خیلی از موارد را فراموش خواهد کرد. به همین دلیل الزامیست که هر مربی کسب و کار سیستمی برای ثبت کارهای خودش داشته باشد.

این مورد به ویژه زمانی خیلی مهم‌تر می‌شود که ما کارهایی را به همکاران خودمان می‌سپاریم و اگر فراموش کنیم که چه کاری قرار بوده انجام شود، فکر می‌کنید چه پیش خواهد آمد؟

سیستم مدیریت مشتریان

داشتن سیستم مدیریت مشتریان (CRM) برای هر کسب و کاری واجب است، ولی این در کار ما بسیار بسیار مهم‌تر است.

علت این مسئله هم این است که نیاز به یادگیری و مشاوره نیازی نیست که خیلی مخاطب ما را درگیر کند و به راحتی این مورد را فراموش می‌کند که قرار بوده در مورد فلان مشکلش یک راهکار پیدا کند.

پس این شما هستید که باید با سیستم مدیریت مشتریان، آنها را پیگیری کنید.

البته هر وقت صحبت از سیستم مدیریت مشتریان می‌شود، خیلی از افراد فکر می‌کنند که باید یک نرم افزار تهیه کنید و نام و شماره مشتریان خودشان را در آن یادداشت کنند. اگر تصور شما اینه باید بدانید اگر این مسیر را می‌روید در انتهای کار یک دفترچه تلفن خواهید داشت نه سیستم مدیریت مشتریان.

سیستم مدیریت مشتریان یک مدل ذهنی است که هدف آن حفظ مشتریان فعلی و افزودن مشتریان جدید است و مهم‌ترین کار ما در این سیستم، تحلیل داده‌هاست. یعنی بررسی کنیم چند درصد از خریداران ما مثلا از طریق سایت ما جذب شده‌اند؟ یا چند درصد از خریداران فلان محصول ما یک محصول دیگر را هم خریداری کرده‌اند؟

تا اینجای کار سعی کردم نکات مهم در مورد سیستم‌سازی را خدمت شما مطرح کنم ولی اگر علاقه دارید در این زمینه بیشتر مطالعه کنید نوشته زیر را مطالعه کنید

سیستم سازی فردی را از اینجا آغاز کنید

 

بخش چهارم: منابع انسانی

طبیعتا هیچ از یک از ما به تنهایی نمی‌تواند همه کارهای کسب و کار مشاوره و آموزشی خودش را اداره کند و همه ما نیاز داریم همکارانی را استخدام کنیم.

نکته‌ای که خیلی از وقت‌ها کمتر به ذهن می‌رسد، استفاده از کارکنانی است که به صورت دورکاری برای ما کار می‌کنند.

در ابتدای کار، در بخش‌هایی مثل طراحی گرافیک، ما اینقدر کار نداریم که بخواهیم یک فرد مجزا را استخدام کنیم و می‌توانیم از افرادی که به صورت دورکاری کار می‌کنند کمک بگیریم.

امروزه سایت‌های بسیار خوبی وجود دارند که افرادی با تخصص‌های مختلف مانند: طراح، برنامه‌نویس، مترجم، تایپیست و … در این سایت‌های حضور دارند و می‌توانیم کار خودمان را به عنوان یک پروژه در این سایت‌ها معرفی کنیم و افرادی که توانمندی انجام این کار را دارند به ما پیام خواهند داد و می‌توانیم یک همکاری کوتاه موقت خوب را رقم بزنیم.

جالبه که خیلی از اوقات همین همکاری کوتاه مدت می‌تواند تبدیل به یک همکاری بلند مدت شود. من خودم این تجربه را داشته ام که با یک فردی از سایت‌های برون‌سپاری کارها، چند بار کار کرده‌ام و الان ایشان یکی از کارکنان دفتر ما هستند.

جمع بندی چک لیست ارزیابی مربیان کسب‌وکار

در این چک لیست ارزیابی مربیان کسب‌وکار ، تلاش کردیم ضروری‌ترین مواردی که یک مربی باید رعایت کند را معرفی کنیم و این نوع آموزش ادامه خواهد داشت و به موارد جزیی‌تر هم وارد خواهم شد. پس توصیه می‌کنم با ما همراه باشید.

[gravityform id=”2″ title=”true” description=”true”]

 

برای دیدن آموزش‌های کامل در این زمینه روی این دکمه کلیک کنید

۱ دیدگاه برای “چک لیست ارزیابی مربیان کسب‌وکار

  1. میثم عبدالله زاده عبدالله زاده
    میثم عبدالله زاده عبدالله زاده گفته:

    نکات مفیدی در این مطلب گفته شده است. خیلی از اوقات از کل ماجرا خبر داریم اما از جزییات غافل هستیم. فکر میکنم این نکات و جزییات هستند که تمایز ایجاد می کنند. بنده سعی کردم خیلی با جزییات این مطلب رو مطالعه کنم و استفاده کردم.با سپاس از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *